Székelyzászlós rajzfilmfigura verte ki a biztosítékot a román sajtónál

Több romániai országos sajtóorgánum is történelemhamisítással vádolta meg a sepsiszentgyörgyi T3 kiadót, amiért a 11 éve használt negyedikes magyar nyelvű történelem-tankönyvében székely zászlóval jelölte Románia helyét Európa térképén.
A román sajtó malmai elég lassan őrölnek az inkriminált tankönyv 2006-ban jelent meg, 2017-ben jöttek rá, hogy szerintük hibázik és hamisítvány. A román médiában hirtelen nagy nyilvánosságot kapott, 2005-ból származó Európa-térképen a Románia és Bulgária csatlakozása előtti Európai Unió akkori 25 tagállamának mindegyikét az ország zászlajával. Tulajdonképpen minden uniós államba beillesztették annak zászlaját. A térkép jobb alsó sarkában egy székely ruhás rajzfilmfigura áll székely zászlóval, „lábai” Bulgáriában, „teste” nagy része Romániában, a zászló átnyúlik Ukrajnába. 

A lapokban megjelent állítások szerint Viorel Dolha felhívta a figyelmet, hogy figyelmetlenül olvasták el a tankönyvet azok akiknek ellenőrizni kellett volna. Az úrnak igaza van figyelmetlenül szemlélik az inkriminált tankönyvet, csupán annyiban hibádzik Dolha úr elmélete, Ő a figyelmetlen, hogy ne mondjam rosszindulatú. Románia 2007. januárban lett az unió tagja, a könyv az előtte levő állapotot rögzíti. Ha az úr elolvassa és értelmezi a térkép alatti szöveget esetleg rájön, ahogyan az akkori ellenőrző szervek is tették, nem Romániát jelöli konkrétan a mesefigura. A térkép alatti felírat Európa-térkép a tagállamokkal. Fölötte még feladat is áll: Számold össze a térkép alapján a tagállamokat.

A liberális Adevarul erről szóló keddi írásának címében azt emelte ki, hogy "közpénzen nyomtatott, az oktatási minisztérium által jóváhagyott tankönyvben hamisítják Románia történelmét a székely diákok számára".

A jobboldali Romania Libera "Botrány: Románia székely zászló alatt jelenik meg az oktatási minisztérium által jóváhagyott tankönyvben" címmel írt a témáról. A kormányalakításra készülő, szociálliberális koalícióhoz közel álló Antena 3 hírtelevízió hétfőn hasonló szalagcímmel szentelt terjedelmes vitaműsort az ügynek.

Mindhárom médium Viorel Dolhát, a romániai tanítók egyesületének (AGIRO) elnökét szólaltatta meg, aki a T3-nál, illetve egy másik, román nyelvű kiadónál megjelent történelemkönyvvel szemléltette, mennyire felületes az oktatási tárca a tankönyvek engedélyezésénél.

Dolha már egy hónapja közzétette egyesülete honlapján az oktatási tárcát támadó nyílt levelét, benne a "bűnös" térképek fotóival, de azt valamiért csak az új évben fedezte fel, egyidejűleg három - különböző sajtótrösztökhöz tartozó - román sajtóorgánum, elképzelhető nem kevés hátsó- és támadó szándékkal.

Az AGIRO elnöke azt is sérelmezi, hogy a székelyföldi kiadó történelem-tankönyvében "a román állam pénzén békediktátumként emlegetik Trianont", lapjain sehol sem mutatják be a középkori román fejedelemségek térképeit, Európa-térképén pedig nem tüntetik fel Románia nemzeti színeit és elnevezését.

Messzemenő etnikai konfliktus generáló helyzetet is ábrázol Dolha úr

"Ebből a könyvből a diákok semmit se tudnak meg arról az országról, amelyben élnek, arról a lobogóról, amely alatt szolgálnak, a többségi népességről. Súlyosan diszkriminálják őket, beilleszkedési gondjaik lesznek. Az így nevelt diákok romángyűlölő felnőttekké válhatnak, akik aztán letépik a román lobogót" - idézte az Adevarul Dolha aggályait.

Az oktatási minisztérium is megszólalt

A Romania Libera az oktatási minisztériumot is megkereste az ügyben, a tárca válaszát viszont "sokkolónak" nevezte. A sepsiszentgyörgyi kiadó negyedikes történelemkönyve a szaktárca szerint 2014 óta nem "hatályos", mivel időközben új tanterv lépett életbe. A bukaresti oktatási minisztérium azt is elismerte, hogy nem jelent meg helyette más, mivel a negyedikes anyanyelvű történelemkönyvekre kiírt közbeszerzésre nem érkeztek ajánlatok a kiadóktól.

Forrás
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Kedveld a neked tetsző rovatunk facebook oldalát

Powered by Jasper Roberts - Blog